TsimTsoem
On september 26, 2019 by Gwen“Ik heb een kunstenaarsboek gemaakt,” een uitnodiging van Trui Demarcke om naar de voorstelling te komen kijken in den Bouw te Kalken. We hebben elkaar voor de eerste keer ontmoet begin 2019 in de Academie van Waasmunster. Gezeten op houten taboeretjes op de schilderszolder interviewde ik twee straffe kunstenaressen Phaedra Van Genabet en Trui Demarcke. Het volledige verslag kan je nalezen in artikel Time Lab.
Harmoniseren van tegenstellingen
Trui haalde toen aan dat de harmonisatie van tegenstellingen de rode draad doorheen haar werk vormt. Verticale en horizontale lijnen in weefwerk, wol in plexi, industrieel en organisch, tegenstelling in bewegingen zoals aanbrengen en afnemen van krijt & kaolin op houten panelen. Willekeurig en rationeel zoals de canvas die ze regelmatig herschikt waardoor er een nieuwe vorm ontstaat binnen een opgespannen kader.
Ik ben nieuwsgierig of ik deze tegenstellingen opnieuw in haar kunstenaarsboek, Tsimtsoem genaamd zal ontdekken. Tsimtsoem is een Joods begrip. Na de oerknal ging de mens op zoek naar orde in de chaos. Trui kwam met deze filosofie in contact tijdens een opera van de Italiaanse regisseur Romeo Castelucci.
In vragen aan Romeo Castellucci, opgetekend door Christian Longchamp, lezen we: Het machtige kabbalistische beeld van de Vader is dat van de geste die kenmerkend is voor de creatieve daad: de tsimtsoem, het zich samentrekken, zich inperken, het ruimte maken voor de leegte in de dagen van de schepping van de wereld.
Trui staat klaar met witte handschoentjes om haar performance met veel elegantie uit te voeren. Twee boeken liggen met de ruggen tegen elkaar. Trui pakt ze langzaam uit. Niks gebeurt willekeurig. Er zit een volgorde, een ritme in. Ik herinner me haar voorkeur voor beweeglijkheid in haar materiaalkeuze. De vloeiende uitvoering bevestigt terug die aantrekking tot een delicaat dynamisme.
TsimTsoem, van chaos naar orde
Ook met dit project duikt de harmonisatie van tegenstellingen op. Aanbrengen en wegnemen om te transformeren van chaos naar orde. Wegnemen is net zo belangrijk als aanbrengen omdat het plaats maakt voor iets anders. Het wegnemen van materiaal brengt het gewenste beeld naar de oppervlakte. Trui werkt graag met krijt en kaolien op een houten drager.
Een ander materiaalkeuze zien we in de monotypes. Hier vermengen de vurige tinten rood en oranje zich. De drukinkt houdt zich echter niet aan de regels van drukpersen en ontsnapt aan de orde om vervolgens met veel energie uiteen te spatten… in chaos. De krachtige monotypes vallen op tussen de anders overwegend zachte kleuren die rust uitstralen. Ze doen me denken aan de prachtige colorfield paintings van Mark Rothko.
Het lijnenspel zoekt een weg in de ratatouille, nog in ontwikkeling en aftastend naar een compromisvorm.
3D sluipt binnen langs de textiele prints. De kleurvlakken snakken naar ordening.
Door weg te nemen, in te perken, komt er ruimte vrij voor andere zaken.
In het begin is alles nog mogelijk en maakt de kunstenaar keuzes tussen materialen en technieken om te evolueren tot een punt dat ook weer geen eindpunt is. Een filosofische gedachte die we kunnen doortrekken naar het alledaagse leven. Iedereen maakt iedere dag weer keuzes. Iedere keuze kent zijn gevolg of juist niet want waar eindigt het? Trui sluit haar boek voorlopig af met het beeld van een driehoek (orde) op zijn punt en dus wankel. De chaos ligt op de loer…
Dit boek is zelf genaaid en gebonden.Het werd gedrukt bij Cultura Wetteren op 30 exemplaren.Juni 2019. Formaat: 160 x 250 mm.Het papier is Biotop 160 gr. Verkoopprijs: € 95,00 per exemplaar
www.truidemarcke.be artikel Time Lab
Voor mij nieuw … heel speciaal. Rustgevend, het voorzicht openslaan van het boek en rustig omslaan van de bladzijden in tegenstelling met de steeds wankele orde die mij wel bekend is 🙂
Goed en belangwekkend artikel!