5 vrouwen over het landschap

Ik herinner me nog de vele fietstochten op de dijk langs de Durme, onderweg van Waasmunster naar Hamme. Telkens passeerde ik een vervallen gebouw aan de befaamde Mirabrug. Meer dan 100 jaar geleden werd op deze site een succesvolle kolenhandel uitgebaat totdat het zwarte goud uit de energiegratie geraakte. Enkele jaren geleden kwamen de ruïnes in beweging. Er verrees een indrukwekkend historisch erfgoed De koolputten genaamd, bestaande uit een B&B, restaurant, eventlocatie en een kunstforum. In de kunstgalerie verwent men de bezoeker om de drie maanden met een nieuwe expositie. Hoog tijd om een bezoek te brengen aan de vrienden van de Koolputten!

Landschap is IN

Curator Freddy Huylenbroeck ontvangt de kunstminnende gasten voor de nieuwe expositie Het landschap anders, 5 vrouwen, 5 visies. Hij verwijst in zijn toespraak naar de belangrijke rol van het landschap in de kunstgeschiedenis. Nochtans werden landschappen soms stiefmoederlijk behandeld. Ze zouden niet spannend genoeg zijn.

Een wereldtopper zoals David Hockney kon eveneens rekenen op wat bedenkingen toen hij aankondigde dat hij landschappen ging schilderen. Hij trok naar zijn Engelse country waar hij de intense kleuren van het landschap schilderde op de iPad. De verbluffende schilderijen werden dit voorjaar tentoongesteld in het Van Gogh Museum. De uitverkochte tickets doen vermoeden dat de landschappen toch gesmaakt werden.

Olafur Eliasson brengt momenteel de IJslandse natuur binnen in de Tate Gallery door de muren te bekleden met rendiermos. De bezoekers komen in contact met natuurgeuren in de steriele museumomgeving.

Meggy Rustamova vergezelt me naar deze expo. Ik leerde haar video-en fotokunst kennen tijdens de estafette-interviews. Zij is in volle voorbereiding voor de openingsexpo van het gloednieuwe museum ARTER in Istanboel. Zij zal foto’s van landschappen uit Ijsland, Japan, Amerika laten wapperen aan de waslijnen van de lokale bevolking.

De natuur zal in dit technologisch tijdperk steeds meer de offline-plek worden waar de mens naar toe trekt om terug te ruiken, te voelen en te aarden. Kunstforum de Koolputten brengt vijf dames samen, elk met hun eigen visie op het landschap.

Anne Vanoutryve

Anne staat nog na te genieten van het mooie artikel dat Annelies Vanbelle een paar dagen eerder publiceerde over haar werken. In de Koolputten zorgen haar schilderijen voor een kleurenexplosie. Soms meer dan 1 jaar droogtijd vragen ze door de dikke lagen olieverf, vertelt Anne. Zij vond inspiratie tijdens een reis door de IJslandse landschappen.

Anne Vanoutryve

Katrien Everaert

Katrien is opgegroeid tussen de stoffen en garen in de naaiwinkel van haar mama. Deze geschiedenis zit verweven in de textiel gewikkeld rond de takken van haar sculpturen. Zij verwerkt textiel, metaaldraad, hout, keramiek en papier tot delicate natuurelementen. Pure composities met eenvoudige maar krachtige lijnen.

Deze eenvoud zag ik eveneens bij haar geselecteerde werken voor Watou. Inner land, een opstelling van gesloten gebouwen staat symbool voor de geest, de herinnering, de fantasie, het geheugen, het denken. Ze staan naast elkaar maar toch hebben ze elkaar nodig om te evolueren. Inner Land is de plaats waar de verbeelding de realiteit ontmoet, lees ik in de cataloog van Watou.

Katrien Everaert

Suus Kooijman

Is dit kaarsvet? De druppels hangen uitdagend onderaan het werk te bungelen. Je krijgt zin om het aan te raken op zoek naar het fijne vliesje dat zich aan je vingertoppen vormt.

Suus Kooijman

Suus hanteert de techniek van encaustic schilderen. Hete bijenwas met gekleurde pigmenten wordt aangebracht op hout of canvas. Het werk vormt zichzelf door de verschillende lagen die in elkaar vloeien.Tijdens het afschrappen van de was komt er een beeld naar voren. In zekere mate bepaalt het werk zelf wat het wil blootgeven. De kunstenaar weet op voorhand niet wat het resultaat zal zijn. Ik ben in ieder geval aangenaam verrast door de mooie landschappen die deze techniek ons onthult!

Christine Marchand

Bij de landschappen van Christine verbaas ik me over de eenvoud waarmee ze met een aantal lijnen een landschap en sfeer weet te scheppen. Less is more. Het schilderij in het midden doet me denken aan Red House van Peter Doig. Ook hij verwerkt de mooie belijning van bomen tot een beschermende sluier rond het huis.

Christine Marchand

Marleen Van Moere

Curator Freddy Huylenbroeck verwijst terecht in zijn introductie van Marleen naar de werken van de Frans abstracte schilder Pierre Soulages. Zij kiest voor zwarte verf op papier of doek. Puur, duidelijk, eerlijk, zonder compromis om te verzachten.

Marleen Van Moere

De expositie is erin geslaagd om krachtige werken van 5 straffe vrouwen samen te brengen. Elk met hun eigen herkenbare stijl bij het vertolken van het landschap. Ga dat vooral zelf zien in deze parel aan de Durme.


Het landschap anders, 5 vrouwen, 5 visies, nog te bezichtigen tot 27/10 in de Koolputten te Waasmunster. www.dekoolputten.be


The joy of nature, Hockney and Van Gogh

De genereuze werken van Meggy Rustamova

Marines van de ziel. Op bezoek in het atelier van Anne Vanoutryve.

Follow by Email
Facebook
Twitter
YouTube
Pinterest
LinkedIn
Instagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.