The joy of nature, Hockney and Van Gogh
On april 21, 2019 by GwenNormaal gezien vormen mijn foto’s een houvast tijdens het schrijven. Ik noem ze ook mijn na-genietertjes zodanig dat ik terug thuis de visuele prikkels van het museumbezoek nog eens kan herbeleven. Het was dus even balen toen ik in de instructiemail die je een paar dagen voor je bezoek ontvangt van het Van Gogh museum, ontdekte dat er geen foto’s mochten genomen worden. Ook niet met het mobieltje. Gelukkig is er een mooie catalogus met een overzicht van de opgestelde werken die ons achteraf kan herinneren aan de vele gelijkenissen tussen twee meesters David Hockney en Vincent Van Gogh.
Het uitbundige kleurgebruik in hun landschappen is iets wat beide heren zeker gemeen hebben. Hockney, bijna 82 jaar is op zich al een kleurrijke verschijning met een fris geel montuur en brede glimlach. Met een sigaret in de linkerhand en nog altijd een bezige bij blijft hij nieuwsgierig naar nieuwe technologie. Zo werkt hij graag met de app Brushes op de iPad. Dat gaf me een heel nieuwe vorm van vrijheid: ik kon overal tekenen zelfs in bed.
Ik heb altijd heel graag naar de wereld gekeken. Dat is iets essentieels dat ik deel met Van Gogh: we houden allebei erg van kijken.
Voor zijn landschapswerken die we zien tijdens deze expo trok hij naar buiten in Yorkshire, in het noorden van Engeland. Net zoals Van Gogh is Hockney gefascineerd door de natuur en de impact van de seizoenen op de kleurwissels die zich ieder jaar weer voltrekken. Hiervoor moeten we echt niet naar de andere kant van deze planeet trekken, maar vlak onder onze neus kunnen we dit zien. En daarover gaat het zowel bij Van Gogh als bij Hockney, kijken en schilderen. Kijken naar de aardekleur die niet enkel bruin is, maar tinten van rood, paars, blauw bevat. Stilstaan bij de sierlijkheid van grassprietjes en de uitbundigheid van de lente in de bloeiende meidoorns.
Van Gogh schilderde zelden op een doek groter dan een meter. Hockney’s meervoudige paneelschilderijen daarentegen zijn indrukwekkend door hun volume. Het absolute meesterwerk is The arrival of Spring in Woldgate uit 2011, dat maar liefst uit 32 doeken bestaat. Je wordt als het ware de natuur ingetrokken die ontwaakt na de winterslaap. Een bruisend bos waar de fris groene blaadjes en roze, gele madeliefjes doorbreken. Het is meteen het indrukwekkendste schilderij van de ganse expo. Door de omvang van Hockney’s werken loop je de prachtige Van Gogh’s, zoals Veld met irissen bij Arles bijna voorbij.
Hierboven zien we Hockney aan het werk in zijn atelier maar vaak schildert hij en plein air. Hij wil de spanning weer in het landschap zien te krijgen. Tegen alle opinies in dat landschappen saai zouden zijn, trekt hij met een opstelling van meerdere doeken en een gigantisch mengpaneel de natuur in. Ik wil gewoon een harde werker zijn. Van Gogh was dat ook: een harde werker
Ik zag zijn tekeningen en was diep onder de indruk van zijn grafische werk. Alles wordt aangegeven, elk grassprietje, alle verschillende texturen. En met kleur schiep hij ruimte.
Om spannende schilderijen te kunnen maken moet je weten hoe te kijken en te tekenen. Aan de Bradford School of Art vervolmaakte Hockney zich in in deze techniek. De 25 gepresenteerde houtskooltekeningen van Hockney zijn in hun sobere eenvoud het beste bewijs daarvan. Bij het zien van de tekeningen in het schetsboek van Hockney treft mij de gelijkenis met Van Gogh nog het meest. De kuifhyacinten tot in het kleinste detail getekend door Van Gogh zouden zo uit het boekje van Hockney kunnen komen.
Hockney heeft nog veel plannen. Dit voorjaar zou hij gaan schilderen aan de kust in Normandië, gefascineerd door de ruimtelijke ervaring in Honfleur. We kunnen dus nog veel vernieuwend werk van hem verwachten.
Maar ga vooral nu nog genieten van de prachtige landschappen in zowel de olieverf- als de ipadversie van Hockney in dialoog met de meesterwerken van Van Gogh!
Nog deze tip: boek je tickets ruim op voorhand! Een paar dagen voor mijn vertrek naar Amsterdam dacht ik nog makkelijk aan tickets te geraken. Helaas pindakaas… alles was weg voor de komende 14 dagen!! Als bij wonder kwamen er last minute nog een paar tickets vrij.
The joy of nature, Hockney – Van Gogh. Nog tot 26.05.
1 comment
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Archieven
- februari 2024
- oktober 2023
- augustus 2023
- juni 2023
- mei 2023
- oktober 2022
- augustus 2022
- juli 2022
- april 2022
- februari 2022
- januari 2022
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
Calendar
M | D | W | D | V | Z | Z |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Categorieën
- Kunst en Beurzen
- Kunst en Boeken
- Kunst en Dans
- Kunst en Film
- Kunst en Fotografie
- Kunst en Mode
- Kunst en Musea
- Kunst en Muziek
- Kunst en Natuur
- Kunst en ondernemen
- Kunst en Optredens
- Kunst en Steden
- Kunst en Tentoonstellingen
- Kunst en Veilingen
- Kunst en verzamelen
- Op bezoek bij de kunstenaar
- Schilderkunst
“The arrival of spring in …” heel mooi! Roze madeliefjes zou ik wel eens willen zien.
Wie zich zo’n werk kan veroorloven, krijgt voor altijd “lente” in zijn huis.