The story of Blue Fever

Eind 2018 ging ik langs bij galerie de Zwarte Panter in Antwerpen. Adriaan Raemdonck mocht zich naar aanleiding van 50 jaar galeriehouder een gouden panter noemen en dat feestje wou ik zeker niet missen. Kunstenaar Marc Kennes had de kapel ondergedompeld in een blauwe gloed. Zijn werken wisten me meteen te bekoren en in een blauwe roes schreef ik het artikel Feeling Blue in Territorium.

In april van dit jaar kwam ik in contact met Wim Apers. Een jong kunstenaar zoals hij zichzelf graag noemt. Tijdens een atelierbezoek vertelde Wim me over zijn creatieve ontdekkingstocht en de begeleiding die hij daarbij kreeg van jawel … Marc Kennes. Er volgde eveneens een artikel Vertellen met verf en ik mocht zelfs de openingsspeech houden tijdens de vernissage van Wims werken. Tijdens deze bijeenkomst was Marc als Wims mentor uiteraard ook aanwezig en er volgde een uitnodiging voor een atelierbezoek bij Marc.

Marc was fier dat één van zijn werken was uitverkoren voor deelname aan kunstenfestival Watou. Hij wist echter niet hoe Jan Moeyaert zijn werk geselecteerd had. Het bleef een raadsel tot ik deze week dit verhelderend bericht ontving van Marc:

Beste Gwen,

Ik was op de opening in Watou en heb van intendant Jan Moeyaert vernomen dat mijn werk uitgekozen was door je eerste artikel dat je over mij schreef tijdens mijn tentoonstelling in de zwarte panter.   
Ik ben hiermee natuurlijk zeer blij en vooral dank ik je nogmaals van harte voor je enthousiaste schrijven !
Hoe onverwachte situaties een mooie wending nemen .

Marc

Is dit dan zo’n belangrijke gebeurtenis? Ja zeker, bij de waardebepaling van een kunstwerk is de deelname aan tentoonstellingen, expo’s en festivals een belangrijke factor. Een kunstwerk dat geselecteerd wordt, bouwt een reputatie op als een uitzonderlijk werk van die kunstenaar. Het krijgt hierdoor een erkenning van specialisten met een mogelijk gunstig effect op de waarde bij latere verkoop. Er zijn uiteraard nog een aantal andere factoren die een rol spelen. Wil je hier meer over weten? Dan verwijs ik naar mijn analyse van de factoren die een rol hebben gespeeld bij de waardebepaling van Girl in Mirror van Roy Lichtenstein. Dit prachtige kunstwerk werd geveild bij veilinghuis Phillips voor £ 4,800.000 en was even op visite in Antwerpen bij Marianne Hoet.

Tijdens mijn opleiding bij Sotheby’s Determining Value: An Appraiser’s Perspective leerde ik welke verschillende factoren de prijs van een kunstwerk kunnen beïnvloeden. En wie weet kan Blue Fever haar favoriete rol ook op dit gebied waarmaken? Uiteraard is pure commerce niet de drijfveer van kunstenaars zoals Marc Kennes. Hij benadrukte tijdens ons gesprek dat hij daarom steeds trouw gebleven is aan zijn eigen stijl. Je kan het nog even nalezen in De Saudade van Marc Kennes.

Vooraleer Blue Fever verdwijnt in een privé collectie, ga ook ik het nog even bewonderen in Watou. De eerste indrukken van dit kunstenfestival kan je al lezen in het artikel op theartcouch.be.

Forrest

Marc Kennes op de 39 ste editie van Kunstenfestival Watou van 29 juni tem. 2 september 2019. Meer info ook op zijn website.

Foto’s van mijn atelierbezoek bij Marc en nog vele anderen kan je terugvinden op de Instagram account van artexplorer.be.

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.